U nás to Vaší zakončenou zkouškou vůdce nekončí…
Pokud budete mít jakékoliv dotazy nebo budete potřebovat poradit v oblasti plavby, lodí, lodních motorů, servisu lodí a pod. Neváhejte a obraťte se na nás, máme více 20 leté zkušenosti a rádi se s Vámi o ně podělíme.
Máme heslo…. “vystaveným průkazem péče nekončí”.
Výtlačný režim plavby
Výtlačný režim plavby znamená, že čára ponoru plujícího plavidla se neliší od čáry ponoru plavidla stojícího, tedy vliv hydrodynamického vztlaku, způsobený pohybem plavidla, je zanedbatelný.
Přechodový režim plavby
U plavidla plujícího mimo výtlačný režim se nejprve postupně trup na přídi začne zvedat a na zádi poklesne, plavidlo se dostane do tzv. přechodového režimu plavby, slangově „loď hrne vodu“ nebo „jede do kopce“. Plavba mimo výtlačný režim není pro okolí nebezpečná jen svou rychlostí. Při plavbě v tzv. přechodovém režimu plavidlo vytváří nejvýraznější a tedy nejnepříjemnější příďovou vlnu, která může být nebezpečná pro plující plavidla a plavce nebo může poškodit plavidla a plovoucí zařízení uvázaná u břehu. Navíc při plavbě v přechodovém režimu spotřeba paliva ve vztahu k ujeté vzdálenosti znatelně stoupá.
Plavba v kluzu
Pokud to tvar trupu a dostatečný výkon pohonu umožní, plavidlo překoná zvýšený odpor vody a vztlak začne vynášet vzhůru trup plavidla, celá příď se obvykle dostane nad hladinu a plavidlo přejde do plavby v kluzu.
Jak v praxi vypadá plavba ve výtlačném režimu a mimo něj si můžete u tří typů menších plavidel prohlédnout na videu zde.